Tuesday 10 September 2013

Japan - Kyoto Part 3

Hari Ke Enam (9 Feb 2013)

Hari akhir kami di Kyoto ni. Flight AA kami jam 11 malam so masih ada seharian untuk explore Kyoto ni. Lepas check-out hotel jam 9 pagi, kami menuju ke Kyoto Station untuk simpan beg dulu. Malangnya semua large size locker dah penuh, tinggal hanya medium size locker jer. Namun rupa rupanya beg kami muat jugak dalam medium size locker tu. Fuh !!! Lega... walaupun kena bayar 600JY

View CK depan hotel... ceria.. smlm dah puas main salji... Cuaca hari nii nampak cerah

View Salah satu pintu Kyoto Railway Station. Pintu dekat dgn bas station.

View Menara Kyoto pada waktu pagi ... tak boleh naik under construction.

Di Kyoto Station kami terus ke kaunter untuk beli tiket Haruka Express iaitu direct train dari Kyoto ke Kansai  Airport. Harganya 2800 yen macam tu utk sorang, dan free untuk CK. Lega dah beli tiket tu dan memang dah plan nak naik train ke airport tu jam 5.45 atau paling lewat 6.15 petang sebab journey ambik masa  1 1/2 jam dari Kyoto ke Kansai airport. Berdasarkan bacaan my wife pada blog kenkawannya, biasanya flight AA dari Osaka ni diawalkan.(memang betul pun, flight kami awal 1/2 jam dari yg dijadualkan).
Kemudian, kami beli pulak kyoto city bus pass di kaunter yg terletak bersebelahan stesen bas di Kyoto station ni. Harga satu pass tu 500 yen/pax dan boleh guna utk naik bas sepanjang 1 hari di Kyoto City.

View beratur nak naik bas. Banyak org tempatan.. mrk nak ke Shrine atau Temple..

View lalun nak ke Ginkaku-ji Temple. Kami kena lalu satu tempat yg di panggil Philosophy Path. Agak jauh juga.. bagi sesiapa yg tak larat boleh sewa Lanca (Kenderaan yg ditarik oleh org tempatan)

View Philosophy Path

View Kenderan Lanca beratur menunggu pelangan, sesuai bagi  sesiapa yg tak larat nak jalan kaki. harga lupa nak tanya

View kami dah sampai ...

View Laluan berbukit nak sampai ke destinasi  Ginkaku-ji .. Ada banyak gerai di kiri kanan laluan. Barang cenderahati di sini agak mahal

Perjalanan dari Kyoto station ke Ginkakuji dalam 40 min macam tu. Sambil melangkah perlahan lahan, sambil menolak stroller, sambil ambil gambar...

View Map Ginkaku-ji area.. mak oii luasnya...

View .. Nampaktak salji memutih atas dedaun.... Mlm tadi kan turun salji
 View Kounter tiket...

View Pintu masuk....

View kita mula di sini..... ayuh mulakan...

View Binaan pasir... lupa namanya...

INFO Ginkakuji temple...

"Jisho-ji Temple is better known as Ginkaku-ji (Temple of the Silver Pavilion), a temple belonging to the Buddhist Shokoku School of the Rinzai Zen sect.
Ginkaku-ji Temple (The Silver Pavilion) is an elegant temple set in beautiful grounds at the foot of Kyoto's eastern mountains. Its grounds are an outstanding example of Japanese landscape architecture. Whether one is sitting on the landing beside the unique sand garden with its 2-metre silver cone, or walking the trail and catching glimpses of the Pavilion from different vantage points, one is constantly aware of the lovely details which move the heart. Originally designed as a retirement villa for the Shogun Ashikaga Yoshimasa (1436-1490) in the Muromachi Period (1338 - 1573), Ginkaku-ji Temple was modeled on its sister temple Kinkaku-ji Temple (the Golden Pavilion). Yet Ginkaku-ji Temple was never plated in silver, and the main temple building remains an unpainted brown--and in its way, exemplifies the Japanese idea that something plain can be beautiful "

Dibawah nii penuh gambar taman taman yang cantik.. korang layan je...

View Bukti kami dah sampai di sini....

View  Sayang  anak Baba... Sejuk pipi niiii

View Duit syiling.... konon doa nak kaya kot...

View CK dgn gaya tersendiri

View dr puncak Ginkaku-ji nii... Nice...

View.... 'Mama ada snow kat sini..... bestnya ' ...

Hampir sejam di dlm Ginkakuji Temple ni, kami pun beredar dari situ. Masa tu dah hampir jam 12 tengahari. Seterusnya kami nak ke Gion area, then terus ke Senenzaka Slope dan Kiyumizudera Temple. Masa tu I berdoa agar dipermudahkan segala urusan sebab kami kan kesuntukan masa...Harap harap mudah dapat bas dan mudah jugak mencari tempat yg nak dituju.

Ok sambung ya..... last entry....

1 comment:

1. Mmg .....Seronok bila dapat bercuti bersama keluarga!