Monday 25 March 2013

Istanbul n Busra Aku Datang Part 1

Hari Pertama.(12 Mac)

Tanggal 12 Mac 2013, I berpeluang ke Istanbul n Bursa, Turki dgn POTO TRAVEL. I gi sorang je...Jam 9.30 mlm berkumpul di kauntar F KLIA. Kita orang gi dgn MAS. All in harganya RM 4300 (pototravel.com.). Tp I tak keluar sebyk tu...... Kami diberikan taklimat oleh Tour Leader dan Airport Officer mengenai perubahan suhu (3 - 10 celcius), perubahan masa (lewat 6 jam). Tepat jam 12.34 pg hari esoknya 13hb, kami berlepas terus dr KLIA ke Istanbul dan penerbangan mengambil masa 9 jam 20 minit. Huh lama tu...Puas tidur....

Hari Ke-Dua. (13 Mac)

Kami tiba di Istanbul jam 6.10 pagi waktu tempatan (Malaysia 12.10 tengahari). Kekawan utk ke Turki tak perlu buat VISA dan tak perlu isi 'White Card'. Di pintu keluar Airport, kami di sambut oleh Tour Guide (Mr Husin) dan Captain Couch (Mr Hilal). Kami terus dibawa ke bus krn kami akan terus ke Bursa. Dalam Bas TL adakan Ice Breaking yg bertujuan utk mengenal antara satu sama lain. Walaupun peserta letih, mereka teruja melihat bumi Turki. Jalan agak jamed teruk kerana org Turki yg duduk sebelah Asia ke Eropah Turki utk gi kerja.

View Highway ke Bursa. Sesak teruk. Ada banyak jejantas utk org ramai melintas jalan.

View lagi.....Sambil dengar TG menceritakan sejarah Turki hinggakan kami terlentok..Maklumlah belum mandi lagi. Nasib baik cuaca sejuk, so kurang bau sikit.

Kemudian TG ambil alih dan menceritakan sejarah Turki...Kisah dr zaman dahulu hinggalah Kota Konstantinople menjadi negara Islam oleh Sultan Muhamad Fateh. sebab tulah kami ke Bursa nak tengok makamnya....

View bunga tulip ditanam di lereng bukit tepi Highway

Hendak ke Bursa kami kena naik feri. Lebih kurang 1 jam 30 minit ada peserta hendak ke tandas. So kami berhenti di RnR Turkey Highway.

View RnR Turki. Siap ada cafe yg menjual kopi dan pelbagai roti tp duitnya lira.. Kalau tiada lira, guna sahaja kad kredit walaupun membeli roti 12 lira....

Akhirnya kami sampai di Jeti untuk naik feri ke Bursa. kami semua tidak dibenarkan turun dr bus. Lebih kurang 10 minit kami telah berada dalam perut feri. TQ dan TL memberiikan kami masa 40 minit untuk bersiar dalam feri.

View feri yg kami naik. Besar dan cantik. Kami boleh bergambar dan naik ke dek 2 sebab ada cafe.

View di Jeti Pelepasan feri. Nampak tak lori besar dan bas yang nak masuk ke perut feri.

View Jeti pelepasan.

View kemudahan awam yg ada pada feri seperti tandas, teropong berbayar (1 lira), Cafe di atas dll

View pemandangan sebaik feri bergerak.

View burung camar laut yg banyak mengikut feri. Ini kerana ada org  bagi makan.

View dari feri....Subhanallah....Cantiknya

Akhir setelah lebih 50 minit kami tiba di jeti pendaratan. Bas seterusnya bergerak ke Kota Bursa utk mencari restoren tempatan (lunch).

View atas bas yg kami guna sepanjang berada di Turki.  View bawah pintu masuk restoren tempatan di Bursa.

View dalam restoren tempatan di Bursa. Decoration memang ala Turki Style

View Kota Bursa dr restoren tempatan makan tengahari.

View dr dlm bas semasa perjalanan ke Green Tomb and Green Mosque

View lagi. Kota Bursa tak ramai org mcm Kota Istanbul

Akhirnya kami sampai di 'Green Tomb'. Tertanya apa yg menarik sangat makam nii. Rupanya di sini terletaknya makan Sultan Muhamad Fateh iaitu Sultan yg memimpin tentera Islam menawan Kota Konstantinople (Istanbul).
Info 'Green Tomb'
" Yeşil Türbe (Green Tomb) is a mausoleum of the fifth Ottoman Sultan, Mehmed I, in Bursa, Turkey. It was built by Mehmed's son and successor Murad II following the death of the sovereign in 1421. It is built on a hexagonal plan and crowned with a hemi-spherical dome. The exterior of the mausoleum is clad with green-blue tiles that give it its name. A majority of the tiles were replaced by contemporary Kütahya tiles following damage in the Earthquake of Bursa 1855. The entry portal is crowned with semi-umbrella vault and has muqarnas niches above marble seats on both side of entrance. İznik tiles with flower patterns in blue, white and yellow adorn the portal. Inside, past the carved wooden doors, the royal catafalque stands on a platform at the center surrounded by seven other tombs. It is richly decorated with scriptures and flower designs painted in yellow, white and blue glazed tiles. The lower section of walls is lined with blue-green tiles, also used in tympana of windows on the interior. The muqarnas niche of mihrab on the qibla wall is also set in a large frame of ornamental tilework: the mosaic of tiles inside the niche depicts a garden of roses, carnations and hyacinths. The chandelier and the colored glass windows are later additions."

View Pintu masuk utama ke 'Green Tomb'.

View makam Sultan Muhamad dan keluarganya.

View bhg dalam 'Green Tomb'.

View lagi makam Sultan Muhammad dan keluarganya.

Kemudian kami bergerak ke 'Green Mosque' yang terletak di hadapan 'Green Tomb'. Sungguh cantik masjid nii dr luaran dan dalaman.

View Masjid Hijau. Dr segi mata kasar bukanlah luarnya bewarna hijau tetapi di sebelah dlmnya yang bewarna hijau kerana marmar yg digunakan.
Info 'Green Mosque"
"Although Bursa's Great Mosque (Ulu Cami) is the city's largest, the Green Mosque (Yesil Cami, is its architectural gem, exemplifying the movement from the Seljuk Turkish hypostyle Ulu Cami to the great domed mosques of Edirne and Istanbul. The Green Mosque, commissioned by Sultan Mehmet I Çelebi and finished in 1424, is set on a promontory overlooking the valley (now urban sprawl). It takes its name from the green-blue tiles of the interior. The mosque's domed central hall is flanked by rooms to left and right that were used for both prayer and for conducting Ottoman government affairs. Behind the mosque to the south is the pretty, harmonious octagonal Green Tomb (Yesil Türbe). The tomb was covered in blue tiles during restoration work in the 1800s."

Left View Pintu masuk utama. Right View Salah satu menara.

View Taman tempat beritirehat yg berada dalam kaw Masjid.

View bahagian Mimbar 'Green Mosque'.

View bahagian dalam 'Green Mosque'

View penerangan oleh TG tentang sejarah 'Green Mosque'

View sebelum meninggalkan 'Green Mosque'.

Kami diberikan masa tambahan 1 jam utk berjalan di sekitar Kota Bursa. Di sini banyak kedai cenderamata 'hand made' dan juga kedai roti...Malangnya kebanyakkan kami tidak dapat membeli kerana tiada duit lira. Belum jumpa money changer lagi... Huh  Huh  Huh...US Dollar boleh pakai tp rugi sikit bila diorang pulangkan baki dalam lira...

View deretan kedai yg jual cenderahati.

Kemudian kami meneruskan perjalan ke Hotel Burcman  di Kota Bursa. Kami diberikan bilik oleh TL dan diberitahu makan malam jam 7.00 mlm. Besok 'wake up call' jam 6.00 pg dan 'breakfast' jam 7.00 pagi dan 'check out' jam 8.00 pg utk lawatan ke 'Grand Mosque' and 'Silk Marke't sebelum ke Istanbul.

View turun beg utk 'cheak in'. Belum shooping beg dah besar......mcm mana niii???

View Hotel Burcman di tengah-tengah Kota  Bursa.

View Hotel pd waktu mlm.

Kami berehat n zzzzzzzzzzz. Besok gerak lagi.......

1. Best best! !! View sgt cantik especially yg nampak burung camar terbang tu...

2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

3. Assalamualaikum. Saya nak bertanya tentang perkhidmatan dan hospitaliti yang disediakan oleh pihak Poto Travel & Tours. Adakah pihak anda berpuas hati tentang layanan mereka? Terima kasih :)